http://archaikum.cz/casio/kalkulacky/algebra/manual/mod08_prgm.php | |
[ Archaikum.cz > CASIO > grafické kalkulačky > ALGEBRA FX 2.0 / PLUS > manuál > Manuál k ALGEBŘE FX 2.0 - mód PRGM ] |
8-1 První kroky k programování
Popis:
Příkazy a výpočty se v programu provádějí postupně popořadě, podobně
jako u složených příkazů
Nastavení:
Vlastní provedení:
1. | [MENU] PRGM | ||
2. | [F3](NEW) [O][C][T][A][EXE]*1 | ||
3. | [SHIFT][VARS](PRGM)[F3](?)[][ALPHA][X,q,T](A)[F6]()[F6]()[F3](:)*2 [2][×][SHIFT][x2]()[3][×][ALPHA][X,q,T](A)[x2][F6]()[F4]() [SHIFT][x2]()[2][][3][×][ALPHA][X,q,T](A)[^][3] [ESC][ESC] |
||
4. | [F1](EXE) nebo [EXE] [7][EXE] <hodnota proměnné A> [EXE] |
A = 7 Povrch Objem |
|
[EXE] [EXE][1][0][EXE] [EXE] |
A = 10 Povrch Objem |
||
[EXE] [EXE][1][5][EXE] [EXE]*3 |
A = 15 Povrch Objem |
8-2 Funkční klávesy v režimu Programování
V módu PRGM stiskni [F3] {NEW}
Po stisknutí [SHIFT][VARS](PRGM) se zobrazí menu PRGM (PROGRAM)
Po stisknutí [CTRL][F3](SET UP) se zobrazí menu SET UP
8-3 Úprava obsahu programu
Ladění programu
Pokud se při běhu programu objevují chybová hlášení nebo získané výsledky
neodpovídají předpokladům, můžeš v tomto režimu procházet a upravovat
zdrojový kód programu
Odstranění chyb které způsobují chybová hlášení
Nesprávně zadané parametry mohou způsobit různá chybová hlášení
Pokud se objeví chybové hlášení, stiskni [ESC] a zobrazí se zdrojový kód
programu s blikajícím kurzorem na místě, kde k hlášené chybě došlo
Podle typu chyby jejichž vysvětlení je v dodatku a-1 Přehled chybových hlášení
lze dále postupovat k nalezení problému
Pokud je program chráněn heslem, nezobrazí se po chybě jeho zdrojový kód,
ale objeví se seznam všech programů
Odstranění chyb které způsobují nesprávné výsledky
Je třeba podrobně prozkoumat zdrojový kód programu a hledat v něm možné
chyby
K pohybu v rozsáhlejších programech je vhodné využít příkazy pro přesun
na začátek a konec programu. K tomuto účelu slouží příkaz [F1](JUMP)
Změna a uložení obsahu již existujícího programu
Někdy je vhodné použít podobný, již dříve vytvořený program. Takový
program stačí otevřít, provést v něm změny a spustit ho
Postup při úpravě programu OCTA na program TETRA:
1. | Přejmenovat program | |
[F6]()[F2](REN)[AC/ON][T][E][T][R][A][EXE] | ||
2. | Upravit obsah programu | |
[F2](EDIT) | ||
[DEL][DEL] [DEL][1][2] [ESC] |
||
3. | Spustit upravený program | |
[F1](EXE) nebo [EXE] [7][EXE] <hodnota proměnné A> [EXE] |
||
[EXE] [EXE][1][0][EXE] [EXE] |
||
[EXE] [EXE][1][5][EXE] [EXE] |
Vyhledávání údajů uvnitř programu
8-4 Správa souborů
Hledání programů
Přejmenování programu
Odstranění programu
Odstranění všech programů
Použití hesla
Při vytváření programu můžeš přístup k jeho obsahu omezit jen na osoby,
které znají přístupové heslo
Zobrazení obsahu programu chráněného heslem
8-5 Přehled příkazů
šedě označené části příkazů jsou nepovinné
_ značí mezeru danou použitým příkazem
1) Základní operace
? (funkce vstupu)
Funkce: po spuštění programu vyzve k zadání hodnoty kterou přiřadí
do příslušné proměnné
Syntaxe:
?<jméno proměnné>
"<výzva>"<jméno proměnné>
Popis: jakmile program dospěje k tomuto příkazu, pozastaví svůj běh
a vyzve tě k zadání hodnoty, kterou přiřadí do zadané proměnné
Zobrazení na displeji viz kapitola 8-6-1
Pokud při psaní programu nezadáš text výzvy, kalkulačka napíše při provádění
otazník (?). Pokud text výzvy zadáš, zobrazí se na displeji text výzvy
ukončený otazníkem. Počet znaků výzvy není omezen
Vložit můžeš hodnotu (8) nebo výraz (sin 30°), přičemž výraz nesmí být
složený
(příkaz pro výstup)
Funkce: zobrazí na displeji mezivýsledek
Popis: jakmile program dospěje k tomuto příkazu, pozastaví svůj běh
a zobrazí na displeji výsledek (hodnotu nebo textový řetězec) předchozího
výpočtu
Příkaz by se měl použít tam, kde by se u manuálního výpočtu stisklo
[EXE]
: (oddělovač ve složeném příkazu)
Funkce: spojí dva příkazy do jednoho složeného
Popis: složené příkazy se provádějí bez přerušení
Je vhodný pro spojení více příkazů nebo výrazů
Namísto „:” můžeš použít i znak pro návrat vozíku „”
(což je ve zdrojovém kódu programu mnohem přehlednější)
(znak pro „návrat vozíku”)
Funkce: spojí dva příkazy do jednoho složeného
Popis: použití znaku „”
je stejné jako když použiješ znak „:”
Tento způsob zápisu však na rozdíl od znaku „:” činí program lehce čitelným
' (oddělovač komentáře)
Funkce: označuje text komentáře vložený do programu
Popis: řádek začínající tímto oddělovačem je chápán jako
komentář a je při zpracování programu přeskočen
Pokud je použit jinde než na začátku řádku, způsobí chybové hlášení
„Chyba syntaxe”
2) Programové příkazy (COM)
If~Then~(Else~)IfEnd
Funkce: příkaz za Then se provede jen tehdy, je-li podmínka za If
pravda (nenulová). Příkaz za Else se provede jen tehdy, je-li podmínka za If
nepravda (nulová). Příkaz za IfEnd se provede vždy a to po provedení příkazu
za Then nebo Else
Syntaxe:
If_<podmínka>
Then_<příkaz>
Else_<příkaz>
IfEnd
Parametry: <podmínka> ... číselný výraz
Popis:
For~To~(Step~)Next
Funkce: příkaz provádí ve smyčce všechny příkazy mezi For a Next.
Při prvním vykonání se proměnné přiřadí hodnota která se po každém
cyklu zvýší o hodnotu Step (pokud není Step zadáno, pak o 1) a cyklus se
opakuje dokud hodnota proměnné není větší než zadané maximum To
Syntaxe:
For_<počáteční hodnota><proměnná>_To_<konečná
hodnota>_Step_<velikost kroku>
<cyklus>
Next
Parametry:
Popis:
Do~LpWhile
Funkce: opakuje příkaz, dokud je podmínka pravda (nenulová)
Syntaxe:
Do
<příkaz>
LpWhile_<podmínka>
Parametry: výraz
Popis:
While~WhileEnd
Funkce: opakuje příkaz, dokud je podmínka pravda (nenulová)
Syntaxe:
While_<podmínka>
<příkaz>
WhileEnd_<podmínka>
Parametry: výraz
Popis:
3) Příkazy řízení programu (CTRL)
Break
Funkce: příkaz ukončí provádění smyčky v níž se nachází a
pokračuje od další instrukce za smyčkou
Syntaxe:
Break
Popis:
Prog
Funkce: spustí jiný program jako podprogram
Syntaxe:
Prog "Jméno programu"
Popis:
Return
Funkce: příkaz pro návrat z podprogramu
Syntaxe:
Return
Popis:
Stop
Funkce: příkaz ukončí běh programu
Syntaxe:
Stop
Popis:
Dsz
Funkce: příkaz podmíněného skoku. Nejprve sníží velikost
proměnné o 1 a potom, pokud je proměnné rovna nule, přeskočí následující
příkaz
Syntaxe:
Dsz_<jméno proměnné>:<příkaz 1>
<příkaz 2>
Parametry: <jméno proměnné> ... A až Z, r a q
Např. Dsz B sníží velikost proměnné B o 1
Popis:
Isz
Funkce: příkaz podmíněného skoku. Nejprve zvýší velikost
proměnné o 1 a potom, pokud je proměnné rovna nule, přeskočí následující
příkaz
Syntaxe:
Isz_<jméno proměnné>:<příkaz 1>
<příkaz 2>
Parametry: <jméno proměnné> ... A až Z, r a q
Např. Isz A zvýší velikost proměnné A o 1
Popis:
Goto~Lbl
Funkce: nepodmíněný skok na místo označené návěstím Lbl
Syntaxe:
Goto_<jméno návěstí>
Lbl_<jméno návěstí>
Parametry: <jméno návěstí> ... 0 až 9, A až Z, r a q
Např. Dsz B sníží velikost proměnné B o 1
Popis:
5) Příkazy mazání (CLR)
ClrGraph
Funkce: smaže obsah grafické
obrazovky a změní nastavení V-Window
na [INIT]
Syntaxe:
ClrGraph
Popis:
ClrList
Funkce: smaže data v seznamu (Listu)
Syntaxe:
ClrList_
ClrList_<jméno seznamu>
Parametry: <jméno seznamu> ... 1 až 20 a Ans
Popis:
ClrText
Funkce: smaže obsah textové obrazovky
Syntaxe:
ClrList
Popis:
ClrMat
Funkce: smaže data v matici
Syntaxe:
ClrMat_
ClrMat_<jméno seznamu>
Parametry: <jméno matice> ... A až Z a Ans
Popis:
6) příkazy zobrazení (DISP)
DispF-Tbl, DispR-Tbl
Funkce: příkazy pro zobrazení tabulky čísel
Popis:
DrawDyna
Funkce: nakreslí dynamický graf
Popis:
DrawFTG-Con, DrawFTG-Plt
Funkce: z vytvořené tabulky čísel
nakreslí graf funkce
Popis:
DrawGraph
Funkce: nakreslí graf
Popis:
DrawR-Con, DrawR-Plt
Funkce: z vytvořené tabulky čísel
nakreslí graf rekurentní funkce
s an (bn nebo cn)
na svislé ose a c n na vodorovné ose
Popis:
DrawRS-Con,
DrawRS-Plt
Funkce: z vytvořené tabulky čísel
nakreslí graf rekurentní funkce
s San (Sbn nebo
Scn)
na svislé ose a c n na vodorovné ose
Popis:
DrawStat
Funkce: nakreslí statistický graf
Syntaxe: viz kapitola 8-6-9 Použití
statistických výpočtů a grafů v programu
Popis:
DrawWeb
Funkce: nakreslí graf konvergence / divergence rekurentního výrazu
Syntaxe:
DrawWeb_<typ rekurze>,<počet
řádek>
Například DrawWeb an+1,5
Parametry: <jméno proměnné> ... A až Z, r a q
Např. Isz A zvýší velikost proměnné A o 1
Popis:
7) Příkazy vstupu/výstupu (I/O)
Getkey
Funkce: vrátí kód naposledy stisknuté klávesy
Syntaxe:
Getkey
Popis:
Locate
Funkce: zobrazí číslo nebo textový řetězec na zadaných souřadnicích
textové obrazovky
Syntaxe:
Locate_<číslo sloupce>,<číslo řádku>,<hodnota>
Locate_<číslo sloupce>,<číslo řádku>,<číselný výraz>
Locate_<číslo sloupce>,<číslo řádku>,<"textový řetězec">
Parametry:
<číslo řádku> ... číslo od 1 do 7
<číslo sloupce> ... číslo od 1 do 21
<hodnota> a <číselný výraz> ... číslo nebo funkce vracející
číslo
<textový řetězec> ... text uzavřený v uvozovkách (")
Popis:
Receive( / Send(
Funkce: příkazy pro příjem a odeslání údajů na připojené zařízení
Syntaxe:
Receive(<Data>)
Send(<Data>)
Paramrtry:
<data> ... jednotlivé hodnoty přiřazené do proměnné
matice (jen jako celek)
seznam (List) (jen jako celek)
Popis:
8) Relační operátory (REL)
=><
Funkce: používají se v kombinaci s příkazy podmíněného skoku
Syntaxe:
<levá strana><relační operátor><pravá strana>
Parametry:
<levá / pravá strana> ... proměnné (A až Z, r a q),
číselné konstanty, proměnné výrazy (např. 2×A)
<relační operátor> ... =><
= ... rovná se
... nerovná se
> ... větší než
< ... menší než
... větší nebo rovno
... menší nebo rovno
8-6 Použití funkcí kalkulačky v programu
1) Zobrazení textu
Do programu lze text vložit jednoduše tak, že ho uzavřeš mezi uvozovky
("text"). Když program dospěje k takovému místu, zobrazí se text
na displeji
text v programu | zobrazení na displeji |
"CASIO" | CASIO |
?X | ? |
"X="?X | X=? |
2) Operace s řádky matice v
programu
Swap
Funkce: prohození dvou řádků matice
Syntaxe:
Swap_<jméno matice>,<první řádek>,<druhý řádek>
Například: Swap A,2,3
*Row
Funkce: násobek řádku matice
Syntaxe:
*Row_<násobek>,<jméno matice>,<číslo řádku>
Například: *Row 4,A,2
*Row+
Funkce: přičtení násobku řádku matice k jinému řádku matice
Syntaxe:
*Row+_<násobek>,<jméno matice>,<násobený řádek>,<řádek
ke kterému se přičítá>
Například: *Row+ 4,A,2,3
Row+
Funkce: přičtení řádku matice k jinému řádku matice
Syntaxe:
Row+_<jméno matice>,<přičítaný řádek>,<řádek ke kterému
se přičítá>
Například: Row+ A,2,3
3) Funkce grafu v programu
Do programu můžeš začlenit funkce grafu a s jejich pomocí zobrazit grafy
funkcí. Dále je nastíněno několik druhů zápisu funkcí které se použijí
pro tvorbu grafů:
Ukázkový program:
*1 [SHIFT][VARS](PRGM)[F6]()[F6]()[F1](CLR)[2](Graph)[ESC]
*2 [SHIFT][OPTN](V-Window)[F1](V-WIN)[ESC]
*3 [F6]()[F1](GRPH)[3](TYPE)[1](Y=)
*4 [VARS][F4](GRPH)[1](Yn)[ESC]
*5 [F6]()[F1](GRPH)[1](SelOn)
*6 [SHIFT][VARS](PRGM)[F6]()[F6]()[F2](DISP)[2](Graph)
Výsledek:
Syntaxe dalších funkcí grafu:
4) Funkce dynamického grafu v
programu
Použití funkcí dynamického grafu v programu umožňuje opakované vykonávání
operací
Rozsah dynamického grafu:
1D
Start
5D
End
1D
pitch
Ukázkový program:
*1 [VARS][F4](GRPH)[1](Yn)[ESC]
*2 [F6]()[F2](DYNA)[1](SelOn)
*3 [F2](DYNA)[3](Var)
*4 [VARS][F5](DYNA)[1](Start)
*5 [F5](DYNA)[2](End)
*6 [F5](DYNA)[3](Pitch)
*7 [SHIFT][VARS](PRGM)[F6]()[F6]()[F2](DISP)[3](Dyna)
Výsledek:
5) Funkce tabulky a grafu v programu
Nastavení velikosti tabulky:
1F
Start
5F
End
1F
pitch
Ukázkový program:
*1 [F6]()[F1](GRPH)[1](SelOn)
*2 [VARS][F6]()[F1](TABL)[1](Start)
*3 [F1](TABL)[2](End)
*4 [F1](TABL)[3](Pitch)
*5 [SHIFT][VARS](PRGM)[F6]()[F6]()[F2](DISP)[4](F-Tbl)[1](Table)
*6 [SHIFT][VARS](PRGM)[F6]()[F6]()[F2](DISP)[4](F-Tbl)[2](G-Con)
Výsledek:
tabulka hodnot:
graf
6) Funkce rekurentní tabulky a grafu
v programu
Zadání rekurentního vzorce
an+1Type ... určení typu rekurze
"3an+2"an+1
"4bn+6"bn+1
Nastavení velikosti tabulky
1R
Start
5R
End
1a0
2b0
1anStart
3bnStart
Vytvoření tabulky čísel
DispR-Tbl
Nakreslení grafu
spojnicový graf: DrawR-Con, DrawRS-Con
bodový graf: DrawR-Plt, DrawRS-Plt
Graf konvergence / divergence (WEB graf)
DrawWeb an+1,10
Ukázkový program:
*1 [F6]()[F3](RECR)[6](TYPE)[2](an+1)
*2 [F3](RECR)[1](n,an..)[2](an)
*3 [F3](RECR)[1](n,an..)[3](an+1)
*4 [VARS][F6]()[F2](RECR)[2](RANGE)[1](R-Strt)
*5 [F2](RECR)[2](RANGE)[2](R-End)
*6 [F2](RECR)[2](RANGE)[3](a0)
*7 [F2](RECR)[2](RANGE)[C](anStrt)
*8 [SHIFT][VARS](PRGM)[F6]()[F6]()[F2](DISP)[5](R-TBL)[1](Table)
*9 [F2](DISP)[5](R-TBL)[2](Web)[ESC]
*10 [F6]()[F3](RECR)[1](n,an..)[3](an+1)
Výsledek:
tabulka hodnot
rekurentní graf
7) Funkce řazení seznamů (Listů)
v programu
Hodnoty v Seznamu (Listu) lze řadit ve vzestupném nebo sestupném pořadí
SortA(
Funkce: seřadí hodnoty seznamu (Listu) ve vzestupném pořadí
Syntaxe:
SortA(<výčet seznamů (Listů)>)
Parametry:
<výčet seznamů (Listů)> ... maximálně 6 seznamů (Listů) oddělených
čárkou (např. „SortA(List 1,List 2, List 6”)
SortD(
Funkce: seřadí hodnoty seznamu (Listu) v sestupném pořadí
Syntaxe:
SortD(<výčet seznamů (Listů)>)
Parametry:
<výčet seznamů (Listů)> ... maximálně 6 seznamů (Listů) oddělených
čárkou (např. „SortD(List 1,List 2, List 6”)
8) Řešení rovnic v programu
Syntaxe:
Solve(<funkce>,<počáteční odhadovaná hodnota>,<dolní
mez>,<horní mez>)
Ukázkový program:
*1 [OPTN][F4](CALC)[7](Solve)
9) Použití statistických výpočtů
a grafů v programu
Nastavení zobrazení statistického grafu:
Vlastnosti grafu je třeba nastavit podle kresleného grafu (viz kapitola 6-1 „Změna parametrů grafu”)
Ukázkový program:
*1 [CTRL][F3](SET UP)[F5](STAT)[1](S-WIN)[1](Auto)[ESC]
*2 [F4](STAT)[1](S-GPH)[1](S-Gph1)
*3 [F4](STAT)[2](DRAW)[1](On)
*4 [F4](STAT)[3](GRAPH)[1](Scat)
*5 [F4](STAT)[5](Mark)[1](°)
*6 [SHIFT][VARS](PRGM)[F6]()[F6]()[F2](DISP)[1](Stat)
Výsledek:
10) Statistické výpočty v programu
Statistické výpočty s jednou proměnnou
Syntaxe:
1-Variable List X,List N
1-Variable List X,1
1-Variable List X
Parametry:
List X ... body na ose X
List N ... četnost výskytu
Statistické výpočty s dvěmi proměnnými
Syntaxe:
2-Variable List X,List Y,List N
2-Variable List X,List Y,1
2-Variable List X,List Y
Parametry:
List X ... X-ová souřadnice bodu
List Y ... Y-ová souřadnice bodu
List N ... četnost výskytu
Výpočet regrese:
Syntaxe:
LinearReg List X,List Y,List N
LinearReg List X,List Y,1
LinearReg List X,List Y
Parametry:
List X ... X-ová souřadnice bodu
List Y ... Y-ová souřadnice bodu
List N ... četnost výskytu
Stejné nastavení lze použít i pro následující typy regrese:
Pro sinovou a logistickou regresi je třeba tato syntaxe:
SinReg List X,List Y
LogisticReg List X,List Y
Parametry:
List X ... X-ová souřadnice bodu
List Y ... Y-ová souřadnice bodu
8-7 Seznam příkazů v režimu Programování
Program typu RUN:
menu při editaci programu
JUMP | Top | ... | ||
Bottom | ... | |||
SRC | ... | |||
MAT | Swap | Swap_ | ||
*Row | *Row_ | |||
*Row+ | *Row+ | |||
Row+ | Row+ | |||
STAT | S-GPH | S-Gph1 | S-Gph1_ | |
S-Gph2 | S-Gph2_ | |||
S-Gph3 | S-Gph3_ | |||
DRAW | On | DrawOn | ||
Off | DrawOff | |||
GRAPH | Scat | Scatter | ||
xyLine | xyLine | |||
NPPlot | NPPlot | |||
Hist | Hist | |||
Box | Medbox | |||
ModBox | ModifiedBox | |||
N-Dist | N-Dist | |||
Broken | Broken | |||
Linear | Linear | |||
MedMed | Med-Med | |||
Quad | Quad | |||
Cubic | Cubic | |||
Quart | Quart | |||
Log | Log | |||
Exp | Exp | |||
Power | Power | |||
Sin | Sinusoidal | |||
Lgstic | Logistic | |||
List | List_ | |||
MARK | ° | Square | ||
× | Cross | |||
. | Dot | |||
CALC | 1VAR | 1-Variable_ | ||
2VAR | 2-Variable_ | |||
Linear | LinearReg_ | |||
MedMed | Med-MedLine_ | |||
Quad | QuadReg_ | |||
Cubic | CubicReg_ | |||
Quart | QuartReg_ | |||
Log | LogReg_ | |||
Exp | ExpReg_ | |||
Power | PowerReg_ | |||
Sin | SinReg_ | |||
Lgstic | LogisticReg_ | |||
LIST | SortA | SortA( | ||
SortD | SortD( | |||
GRPH | SelOn | G SelOn_ | ||
SelOff | G SelOff_ | |||
Type | Y= | Y=TYPE | ||
r= | r=TYPE | |||
Param | ParamTYPE | |||
X=c | X=cTYPE | |||
Y> | Y>TYPE | |||
Y< | Y<TYPE | |||
Y | YTYPE | |||
Y | YTYPE | |||
GMEM | Store | StoGMEM | ||
Recall | RclGMEM | |||
DYNA | SelOn | D SelOn_ | ||
SelOff | D SelOff_ | |||
Var | D Var_ | |||
Type | Y= | Y=Type | ||
r= | r=type | |||
Param | ParamType | |||
RECR | n,an.. | n | n | |
an | an | |||
an+1 | an+1 | |||
bn | bn | |||
bn+1 | bn+1 | |||
cn | cn | |||
cn+1 | cn+1 | |||
SelOn | R SelOn_ | |||
SelOff | G SelOff_ | |||
Sel a0 | Sel a0 | |||
Sel a1 | Sel a1 | |||
TYPE | an | anType | ||
an+1 | an+1Type | |||
an+2 | an+2Type |
menu OPTN
menu VARS
menu PRGM
menu SET UP
menu V-Window
Program typu BASE
menu při editaci programu
JUMP | Top | ... | ||
Bottom | ... | |||
SRC | ... | |||
d~o | d | d | ||
h | h | |||
b | b | |||
o | o | |||
LOG | Neg | Neg_ | ||
Not | Not_ | |||
and | and | |||
or | or | |||
xor | xor | |||
xnor | xnor | |||
DISP | Dec | Dec | ||
Hex | Hex | |||
Bin | Bin | |||
Oct | Oct | |||
SYBL | ' | ' | ||
" | " | |||
~ | ~ | |||
* | * | |||
# | # |
8-8 Knihovna ukázkových programů
stažení ukázkových programů (3.92 kB) ve formátu *.cat
Aritmetická posloupnost: [5][EXE] [1][0][EXE] [1][5] [EXE] |
Geometrická posloupnost: [5][EXE] [1][0][EXE] [2][0] [EXE] |
Tento soubor byl naposledy změněn dne 31.5.2008 v 23:03:52
rsc@email.cz © rsc 2000 - 2024